SIDS and Seizures

Crib death was so infrequent in the pre-vaccination era that it was not
even mentioned in the statistics, but it started to climb in the 1950s with
the spread of mass vaccination against diseases of childhood. It became a
matter of public and professional concern and even acquired a new name,
“sudden infant death of unknown origin, or, for short, SIDS.

This name is significant, in the light of subsequent controversies, since
of unknown origin” means exactly that. So, when the medical establishment
assures us that SIDS is unrelated to vaccinations, the obvious response is,
How do you know?, if it is defined as “of unknown origin”? At this (as with
most common-sense questions about vaccinations) the medical establishment
prefers to retire from the debate in dignified silence.

So we have witnessed a steady rise in the incidence of SIDS, closely
following the growth in childhood vaccinations. But information on the
progress of this epidemic has been radically suppressed in the official
literature. Whereas in earlier decades — up to the end of the 1950s — the
medical establishment could recognize the fact of death after vaccination,
more recently, as the official position has hardened, the earlier
concessions have been withdrawn, and vaccinations of all kinds are now
declared absolutely safe at all times and in all places. This has required
some fancy footwork with the epidemiologic statistics, as we will see below.

And since no physician or scientist with a normal IQ could really believe
this “epidemiology,” one is forced to conclude that the medical
establishment, in its wisdom, has decided that 7000-8000 cases of crib death
every year are a reasonable price to pay for a nice steady flow of vaccines
with all their concomitant benefits for the public health (except, of course,
for these same 7000-8000 babies each year who have already enjoyed all the
possible advantages of childhood vaccines).

After all, they say to themselves, you can’t make an omelette without
breaking eggs. But the the eggs being broken are small, helpless, and innocent
babies, while the omelette is being enjoyed by the pediatricians and vaccine
manufacturers.

Death after whooping-cough vaccination was first described by a Danish
physician in 1933. Two Americans in 1946 described the deaths of identical
twins within 24 hours of a DPT shot (on the background and history of SIDS see H. Coulter and B. Fisher, DPT: A Shot in the Dark). E. M. Taylor and J. L. Emery in 1982 wrote: “we cannot exclude the possibility of recent immunisation being one of several contributory factors in an occasional unexpected infant death.”

But the early 1980s were a turning-point in the official line. In that same
year of 1982 matters came to a crisis when William C. Torch, M.D., Director
of Child Neurology, Department of Pediatrics, University of Nevada School of Medicine, at the 34th Annual Meeting of the American Academy of Pediatrics, presented a study linking the DPT shot with SIDS. Torch concluded: “These data show that DPT vaccination may be a generally unrecognized major cause of sudden infant and early childhood death, and that the risks of immunization may outweigh its potential benefits. A need for reevaluation and possible modification of current vaccination procedures is indicated by this study.

Torch’s report provoked an uproar in the American Academy of Pediatrics. At a hastily arranged press conference he was soundly chastised for using
“anecdotal data,” meaning (will you believe it?) that he actually interviewed
the families concerned!

This mistake was not made again. Gerald M. Fenichel, MD, chairman of the
Department of Neurology at Vanderbilt University Medical Center, in 1983
published an article on vaccinations entitled “the danger of case reports,”
and the pro-vaccination literature produced in profusion in later years and
decades has generally steered away from and around any such thing as a “case report.” These researchers will examine with minute precision hospital card files, medicare cover sheets, even physicians’ records, but God preserve us from contact with the children themselves or their families!

Another sign of the hardening official position was a two-part article by
Daniel Shannon, M.D., in a 1982 issue of the New England Journal of
Medicine. Shannon was Director of the Pediatric Pulmonary Unit at the
Massachusetts General Hospital and a “principal investigator” of SIDS. His
article on the causes of SIDS (financed by the U.S. Public Health Service)
never mentioned vaccination even though, at a 1979 FDA meeting on “The
Relation between DPT Vaccines and Sudden Infant Death Syndrome,” Shannon had described 200 infants with severe breathing difficulties after a DPT shot, such that they required resuscitation. In 1979 he had said: “We do have all this data. It is all recorded on tabular sheets, and we have it on nearly 200 infants that we have evaluated this way. It is in a capacity that it can be
pulled, but in 1982 he preferred not to pull this information after all.

When Barbara Fisher and I queried him on this in a 1982 letter, he replied:
“I did not mention DPT shots in my review article on SIDS in the New England Journal of Medicine because there are no data collected in a scientific way [no anecdotal data, if you please!] that support an association. This includes Dr. Torch’s report.”

So the cat was let out of the bag by Dr. Torch, who has been effectively
silenced by his colleagues since that memorable date. In his editorial
attacking “case reports” as a basis for evaluating vaccine damage, Gerald
Fenichel alluded to an ongoing study by the NIH on “risk factors” in sudden
infant death syndrome which, Fenichel asserted, “excluded DPT as a causal
factor in sudden infant death syndrome.”

Let us take a look at this study, published some years later as
“Diphtheria-Tetanus-Pertussis Immunization and Sudden Infant Death: Results of the National Institute of Child Health and Human Development Cooperative Epidemiological Study of Sudden Infant Death Syndrome Risk Factors,” coauthored by: Howard J. Hoffman, Jehu Hunter, Karla Damus, Jean Pakter, Donald R. Peterson, Gerald van Belle, and Eileen G. Hasselmeyer (Pediatrics 79:4 [April, 1987], 598-611.

This “retrospective case-controlled study” involved finding 838 children
whose deaths had been classified as SIDS by the attending physician and/or
the coroner and comparing them with 1514 “controls.”

The 800 “cases” were selected from among all children who died with a
diagnosis of SIDS between October, 1978, and December, 1979, at or near certain designated centers. Excluded from the group were: (1) those on whom an autopsy was not performed or was performed with deviations from the standard protocol, (2) those younger than 14 days or older than 24 months, (3) those who died after more than 24 hours in a hospital, and (4) those for whom the parents refused permission to perform an autopsy.

The selection was made by a panel or panels of pathologists who examined the records of the children’s deaths and autopsies and who decided whether or not the child had really died of SIDS or from some other cause.

There are two major objections to this procedure. The first is that the
“case” group contained some children who were vaccinated and some who were not. The second is that we are not given the criteria by which the panel of pathologists decided whether or not to include a child as one of the “cases.”

On the first objection, the investigators are searching for a tie with
vaccination in a group of 800+ infants, some vaccinated and others not. This
is contrary to common sense. Why water down the sample with babies who were never vaccinated? At this point the whole methodology for determining
whether a previous vaccination may or may not have contributed to the SIDS
death in question rapidly becomes incoherent.

This leads to objection #2, which is that we are not given the criteria
according to which children were accepted as “cases” by the panel of
pathologists, and we cannot judge whether or not this was done correctly.

A typical SIDS post-vaccination case would be the baby with a slight
bacterial or viral infection who is vaccinated and then dies of the infection.
These cases are invariably classified by attending physicians and coroners as
“death from an infection” without taking into account the fact that
vaccinations are known to lower resistance momentarily (for a day or two).

In this state of lowered immunity the baby might well die from the infection
which would otherwise have been innocuous. So such a case would not even be classified as SIDS (since the infectious “cause” is known), and certainly not
as “SIDS after a vaccination,” even though the baby would not have died in
the absence of a vaccination. How many such cases were rejected by the “panel of pathologists”? We are not told.

The combination of (1) mixing vaccinated and unvaccinated babies with (2)
failure to provide the criteria for acceptance into the “case” group taints
this same “case” group irredeemably and, in itself, should prevent any
further consideration of this study.

The next step in the investigation was to select two live “controls” for each
“case.” Control A was “matched” for age with the corresponding “case,”
meaning that he or she was born as close as possible to the same day. Control
B was “matched” not only for date or birth but also for birth weight and race.
Again, as with the “cases,” these “controls” were mixed with respect to
vaccination status, some yes and some no.

The obvious criticism here is that date of birth is simply not relevant to
whether or not a baby is vulnerable to the effects of a vaccine (unless the
selection is being made on astrological grounds!). Birth weight and race are
slightly more relevant, since children of low birthweight and black children
(who are more often of low birthweight than white children) are more likely to be affected adversely by vaccination.

However, sex was not included as a criterion, even though males die of SIDS,
and are adversely affected by vaccinations, five times more frequently than
females. This was a peculiar oversight.

The only comment to be made about this “control” group is that it was
selected on entirely incomprehensible grounds. It stands to reason that, when
one group is being compared with another group, the two groups must be
“matched” with respect to the variable being studied. In this case the
variable being studied is “tendency to die after receiving a vaccination.
Date of birth has nothing at all to do with this variable, whereas weight and
race are only marginally related to it. Sex of the baby, which is related, was
not included in the analysis.

Even though these two groups are not comparable, Drs. Hoffman et al. compared them anyway, finding that “only” 39.8% of the “cases” had received at least one DPT shot, while 55% of Control A infants and 53.2% of Control B infants had received at least one DPT shot. Since fewer “cases” than “controls” had received the shot, the authors concluded that “DTP immunization is not a significant [what do they mean by “significant?”] factor in the occurrence of SIDS.

This sort of attempted comparison can only be described as a shambles, a
grotesque imitation of scientific method designed to fool the public (and the
journalists who are supposed to be monitoring precisely this sort of
intellectual dishonesty). It would have made as much sense to interview the
first 1600 people they could pick up in the Greyhound Bus Station and ask them about their vaccination status.

But this article had its effect. Dr. Torch was effectively silenced, and for
years this pseudo-science has been cited as one of the medical
establishment’s principal weapons in its drive to extend childhood vaccination
programs.

How do you react when your own government lies to you systematically about life-and-death questions? As I have noted earlier, the answer is political
action in the state legislatures, and one weapon in the hands of the public is
an understanding of the pseudo-science and pseudo-epidemiology represented by articles like this one.

Another article on the SIDS-vaccination relationship, fortunately of far
superior quality, is Larry J. Baraff, Wendy J. Ablon, and Robert C. Weiss,
“Possible Temporal Association Between Diphtheria-Tetanus Toxoid-Pertussis Vaccination and Sudden Infant Death Syndrome.” (Pediatric Infectious Diseases 2:1 [January, 1983], 7-11). The authors adopted a simpler, intuitively obvious method of investigation and concluded that there is, indeed, a “temporal association” between the DPT shot and sudden infant death.

They found that 382 cases of SIDS were recorded in Los Angeles County
between January 1, 1979, and August 23, 1980, and they simply interviewed the parents of 145 of these cases, either in person or by telephone. They asked: 1) the baby’s sex, 2) the age at death, 3) the last visit to a physician or
nurse prior to death, 4) the date of the last vaccination, 5) the name and
telephone number of the physician or nurse, and 6) the type of immunization
given.

They found a statistically significant excess of deaths in the first day and
the first week after vaccination, i.e., a “temporal association.”

They rejected the use of a “control group,” and instead relied on the
intuitively obvious assumption that “there should be no temporal association
between DPT immunization and SIDS were there no causal relationship between these two events.” I have not found any criticism of this article for relying on “anecdotal evidence.

This study was not financed by the US Government but apparently by the UCLA School of Medicine and the Los Angeles County Department of Health Services.

Another respectable study of the SIDS-vaccination connection is
“Diptheria-Tetanus-Pertussis Immunization and Suddent Infant Death Syndrome” by Alexander M. Walker, Hershel Jick, David R. Perera, Robert S. Thompson, and Thomas A. Knauss, published in the American Journal of Public Health 77:8 [August, 1987], 945-951.

This study supports a link between the DPT shot and “sudden infant death
syndrome. The authors examined the records of all children born in the Group Health Cooperative of Puget Sound between 1972 and 1983 to see how many had died of SIDS. Total births recorded during this period were 35,581, but of
them only 26,500 were eligible for the study. Not all deaths of infants during
this period were considered to be SIDS. All deaths which on the basis of
death certificate diagnosis, hospital discharge data, and pharmacy use taken
together could be clearly ascribed to causes not related to immunization were
excluded.” Ultimately, “SIDS was defined as any death for which no cause could be discerned among infants of normal birthweight and without predisposing medical conditions. But, despite these exclusions and restrictions, the authors found “the SIDS mortality rate in the period 0-3 days following a DPT shot to be 7.3 times that in the period beginning 30 days after immunization.

They called the results of this study “worrisome” but consoled themselves with the thought that “only a small proportion of SIDS cases in infants with
birthweights greater than 2500 grams could be associated with DPT.” A
particular criticism to be made of this study is that children with
“predisposing medical conditions” were excluded and their deaths were not
considered to be SIDS, whereas in actuality children with “predisposing
medical conditions” are routinely vaccinated.

Another study by the same group, of “neurologic events” following
vaccination, is slightly more ambiguous than the preceding one but nonetheless raises a red flag about vaccines. Alexander M. Walker, Hershel Jick, David R. Perera, Thomas A. Knauss, and Robert S. Thompson. “Neurologic Events Following Diphtheria-Tetanus-Pertussis Immunization.”(Pediatrics 81:3 [March, 1988], 345-349) was an investigation of the same 35,581 children, born between 1972
and 1983, as in the previous study. The attempt was made to identify “new
neurologic conditions” in this group, not by interviewing the families, as
might have been expected, but by examining hospitalization records and
prescription records for the drugs typically used to treat seizures. Since the
pharmacy was “on line” only on July 1, 1976, any drug purchases made prior to that date by families who left the Group Health Cooperative before July 1,
1976, would have been missed, as well as “any child neither hospitalized not
treated with drug therapy.

Also excluded from the study were children with “uncomplicated first febrile
seizures, because these “are not likely to have been hospitalized or treated
with drugs.

Also excluded from the study were children whose first seizure occurred prior
to 30 days of age — presumably because no vaccinations were given in the
first 30 days of life (although this is not stated).

Also excluded from the study were children in the category “seizure with
possible predisposing cause, such as “trauma, asphyxia, congenital
malformation, disorders of metabolism, birth weight less than 2500g, central
nervous system infection, and neonatal sepsis.”

Also excluded were children for whom it was not possible to identify from the available records a clear date of onset of illness.

Ultimately, the group was reduced by 25% — to 26,600. Of course, when
studies such as this exclude whole categories of children — presumably those
who are particularly vulnerable to vaccine damage — the question immediately
arises whether the study is truly a representative sample, since in the “real
world” all of the above excluded categories are routinely vaccinated. And if
the sample is not “representative,” the study itself has no predictive value.

The authors found 239 seizures without an apparent predisposing cause among the children in the target population. One case, in particular, is worth
describing: “The single seizure that occurred within three days of a DPT was
in an 11-month old white girl who suffered a 2 ½ hour generalized tonic-clonic seizure on the evening of her third DPT-oral poliovirus vaccination. Her temperature during the seizure was 39 degrees C. (102.2 degrees F.). Results of CSF studies were normal. There was a transient left hemiparesis and right sixth nerve paresis. She was treated with phenobarbitol. At 6 years of age, while still taking phenobarbitol, she was experiencing rare focal left-sided seizures in the absence of fever and continued to have abnormal EEG tracings.

However, this and the other 238 cases were explained away by the authors as
part of the “expected incidence” of seizures in this population, a
“background incidence”, as it were.

If a “background incidence”is stipulated, one would assume that it had been
ascertained in a non-vaccinated population. Instead, somewhat surprisingly,
the “background incidence”is defined as the incidence in the vaccinated
population later than 30 days after a vaccination. The assumption seems to be
that any seizure provoked by a vaccination will necessarily occur within the
first 30 days after a vaccination; those occurring later than 30 days
post-vaccination are thought to be God-given, a part of Nature, as it were.
However, there is no evidence for this.

No study of natural seizure incidence, or natural crib-death incidence, in an
unvaccinated group of Americans has ever been performed, as far can be
determined. Mass vaccination began in the late 1940s, and the medical
establishment became concerned about vaccine damage only in the 1970s. Thus they were vaccinating children for over thirty years before they got
interested in statistical comparisons; today it is difficult or impossible to
locate a group of unvaccinated children sufficiently large to have any
statistical value.

Also there seems to be the feeling that not vaccinating a child is
“unethical,” and that medical research should not venture into “unethical”
areas. If that is how they feel, well and good, but they then should not
discourse glibly about the “background incidence” of this or that disease or
neurologic condition.

These sorts of unfounded assertions about the “natural” or “background”
incidence of seizures or other kinds of vaccine reactions bedevil nearly every
study of this subject.

Another trick used by the medical establishment to manipulate public opinion
is to cite some study as supporting its arguments when, in actuality, the
study came up with contrary conclusions. Sometimes one finds a conflict within the article itself — for instance, the summary or the abstract will make
claims which are not supported in the body of the article. Both of these
criticisms can be levelled at: W. Donald Shields, Claus Nielsen, Dorte Buch,
Vibeke Jacobsen, Peter Christenson, Bengt Zachau-Christiansen, and James D. Cherry. “Relationship of Pertussis Immunization to the Onset of Neurologic Disorders: a Retrospective Epidemiologic Study.” J. Pediatrics 1988; 113, 801-805.

This, conducted in Denmark, was of two groups of children who received
pertussis and other immunizations at different ages, to see if this affected
the dates of onset of neurological conditions. Before April, 1970, Danish
children got the DPT shot (together with the Salk polio vaccine) at 5, 6, 7,
and 15 months of age. After this date children received the monovalent
pertussis vaccine at 5 weeks, 9 weeks, and 10 months of age, and the
diphtheria, tetanus, and Salk polio vaccines at 5 months, 6 months, and 15
months. At the time of the change the potency of the pertussis vaccine was
reduced by 20%, and the aluminum adjuvant (a frequent cause of reactions) was removed.

This study compared 82,518 births in the 1967-1968 period with 73,390 in the 1972-1973 period.

Records of all hospital admissions for seizure disorders and related
conditions were examined and “patients whose cases were appropriate for the
study were entered into the computer data base. This is the first criticism
to be made: the authors do not give further information on the criteria of
inclusion.

The authors found that the incidence of neurological diseases increased with
the new vaccine schedule: epilepsy went from 0.35% (286 cases) to 0.37% (268 cases); febrile convulsions went from 1.01% (830 cases) to 1.87% (1369 cases), and central nervous system infections rose from 0.16% (136 cases) to 0.29% (214 cases).

This could not have been a very welcome finding, and it had to be explained
away somehow.

Take CNS infections, which almost doubled . The authors write: “there was no relationship between the time of the scheduled administration of pertussis
vaccine” and these infections, whereas the accompanying table shows that there was a relationship. They then state that it “appeared to represent a change in the referral pattern”but gave no further details. Furthermore, in the
“Discussion” section at the end, the authors went from “appeared to represent”
to “was due to”: “for CNS infections the change in rate was due to a change in
referral patterns.” This appears to be simple prevarication.

The same occurred with respect to epilepsy. The authors write: “there was no
relationship between the age of onset of epilepsy and the scheduled age of
administration of pertussis vaccine,” whereas the table on the very same page
shows that there was such a relationship.

With respect to febrile seizures, they admitted a statistical correlation
between the occurrence of first febrile seizures and the scheduled date of
pertussis vaccination (p = 0.004). This occurred at the time of the third shot
in the 1967-1968 cohort and the fourth shot in the 1972-1973 cohort. They
note: “Thus at each period after the usual age of onset of febrile seizures,
there was a significant increase in the incidence of febrile seizures in the
group receiving pertussis immunization … 5.9% of all children who developed a first febrile seizure between 28 days and 24 months of age had it as a consequence of fever caused by pertussis immunization.

Then they soften the impact of this finding by claiming: “The majority of
convulsions that occur within a few days of pertussis immunization are febrile
seizures and therefore are only rarely associated with long-term seizure
disorders.” What does “only rarely” mean?

This study has, of course, been cited numerous times in the subsequent
literature in support of the total innocuousness of the pertussis vaccine.

Further Studies

Two studies by teams of epidemiologists headed by Marie R. Griffin represent perhaps the absolute worst I have encountered in many years of reading this literature (Marie R. Griffin, Wayne A. Ray, John R. Livengood, and William Schaffner, “Risk of Sudden Infant Death Syndrome after Immunization with the Diphtheria-Tetanus-Pertussis Vaccine.” NEJM 319:10 [Sept. 8, 1988], 618-622. Marie R. Griffin, Wayne A. Ray, Edward A. Mortimer, Gerald M. Fenichel, and William Schaffner, “Risk of Seizures and Encephalopathy After Immunization with the Diphtheria-Tetanus-Pertussis Vaccine.” JAMA 263:12 [March 23/30, 1990], 1641-1645). For those who are still interested I will attempt to show the reasons for my conclusion.

The first article, on “sudden infant death,” was presumably written to refute
the conclusion reached earlier by Alexander Walker et al.: “we found the SIDS mortality rate in the period zero to three days following DTP to be 7.3 times that in the period beginning 30 days after immunization … only a small
proportion of SIDS cases in infants with birthweights greater than 2500 grams could be associated with DTP” (“Diphtheria-Tetanus-Pertussis Immunization and Sudden Infant Death Syndrome.” American Journal of Public health 77:8 [1987], 945-951).

So Walker et al. did find that the DPT shot was apparently causing “sudden
infant death.” And these deaths were not associated with just the first DPT
shot, but with each succeeding shot.

Griffin et al. set out to refute this conclusion — not, indeed, by visiting
these children and their parents but, in the new style, by leafing through
computerized immunization records for children born between 1974 and 1984 in the state of Tennessee, “augmented through linkage of records with state vital statistics and Medicaid files.”

The major problem with an epidemiologic study is always that of ensuring
that the sample picked is representative of the larger group. It is
logistically difficult to include all children, despite the availability of
computerized records. Therefore, how the sample is selected is of paramount
importance.

Griffin et al. found that, out of 280,000 children born in four Tennessee
cities between 1974 and 1984, 180,000 had records in Public Health clinics.

Oddly enough, for over 41,000 of these 180,000 children no immunizations had ever been recorded. But instead of looking into SIDS incidence in this sizable group, Griffin et al. simply excluded them from the study.

Another 3000 children were excluded because their immunization records were confused.

This left 130,000 children in the cohort. And it is legitimate to ask if
these 130,000 were truly representative of the 180,000 with public health
service records. And, even more to the point, are they representative of the
280,000 children born in these same cities who did not have Public health
clinic records?

Next they found that 204 children had died during days 29 to 365 of life. But
they excluded 95 of the 204 because “a cause of death was listed [on the death
certificate] that was clearly not SIDS.” But what were these causes that were
clearly not SIDS? Griffin et al. do not vouchsafe us that information, even
though causes of death on death certificates are not necessarily reliable. At
the very least, the chronological relationship between these deaths and a
preceding vaccination should have been provided. Two of the 95 deaths had
actually been coded SIDS by the attending physicians, but Griffin et al. knew
better and changed the diagnoses: one baby had pneumonia (as if there is no
connection between pneumonia and a vaccine reaction), while the other had
heart disease (as if babies with congenital heart disease are never
vaccinated).

By this time the SIDS sample has been so restricted as to be entirely
unrepresentative of anything, and we are not surprised to find that Griffin et
al.found the incidence of SIDS to be identical with the expected background
incidence (“marginal rate of SIDS for that age group,” as it is called).

As we might expect, no published references are given in support of the
concept of “marginal rate of SIDS for that age group.”

Griffin et al. dismiss the results of the Alexander Walker study above (7.3
times as many SIDS deaths in the first 3 days after vaccination as 30+ days
after vaccination) as follows: “Since the first DTP immunization is usually
given near the age when the incidence of SIDS peaks, the results of such
case-series analyses are biased toward finding an apparent association between SIDS and DTP immunization.” But Walker had found that SIDS was clustered not only around the first DPT shot, but around each succeeding shot. So Griffin et al. are hypothesizing that the background incidence of SIDS “peaks” every two months (!!).

It is amazing that such a study could be accepted by a reputable scientific
journal. The reason was doubtless that the study was funded by the CDC and the FDA, and that two of the coauthors (Griffin and Ray) were at the time
“Burroughs Wellcome Scholars in pharmacoepidemiology” (whatever that is). Burroughs-Wellcome is, of course, a major producer of the pertussis vaccine. Have these people never heard of conflict of interest?

The second article by this same group of authors is equally typical of
the kind of epidemiologic research conducted by those who work with government funding. Marie Griffin et al., “Risk of Seizures and Encephalopathy after Immunization with the Diphtheria-Tetanus-Pertussis Vaccine” is a retrospective analysis of 38,171 Tennessee children enrolled in Medicaid who received DPT immunizations during the first 3 years of life.

These constituted 29% of all children immunized in the public sector and
12% of all children born in the area during the study years, so the problem of
“representativeness” of the sample is just as significant here as in the
earlier study.

The “event” monitored was the “first nonneonatal seizure or episode of
encephalopathy that resulted in a Medicaid reimbursement for a medical
encounter, between the first DPT immunization” and the child’s attainment of
36 months of age.

Griffin et al. found that 1187 study children had a potential “outcome of
interest,” meaning a seizure, but hold on, we can’t just throw all these cases
into the hopper, as it might lead us to the wrong (right!) conclusion. So
Griffin et al. started whittling down the sample.

Records were “unavailable” for 359 (30%!!), and they were excluded! Just like that! And even though half of these, in the authors’ estimation, would have met their criteria for inclusion! How about some good old shoe-leather
epidemiology? Sorry, that’s not how we do things these days.

Of the remaining 828 children 470 more (43%!!) were excluded as not meeting the “case definition.” Ultimately, only 358 of the children remained in the study — 30% of the initial number!!

The 470 excluded cases consisted of: 34 seizures in the first 30 days of life
(“neonatal”), 150 cases of chronic preexisting neurological abnormality
without seizures, 18 “spells” “that were not clearly seizures,” 82 diagnoses
of “failure to thrive,” 121 other nonneurological events, and 65 miscoded
records. There is no way in the world that Griffin et al. could reliably
conclude that these cases were unrelated to vaccination merely by examining
Medicaid records and without interviewing the families. We must take these
exclusions on faith, and such faith or confidence in the conclusions reached
by government-funded epidemiologic surveys of vaccine damage is today in
pretty short supply.

Griffin et al. conclude: “no child had the onset of encephalopathy, epilepsy,
or other serious neurological disease in the first week following DPT
immunization.” But this is entirely disingenuous, since the “event” of
interest has been defined as a neurological illness resulting in a medical
encounter. The parents would have had to take the child rather quickly to the
“medical encounter” to qualify under the terms of this study. If a parent left
the baby in peace for a few days, just to see what was happening, or if the
parents just did not notice a seizure in the baby (seizures are not very
evident in small babies), this would not qualify as an “event” worth
reporting.

Furthermore, the authors seem to assume that a seizure must occur within
three days after vaccination to qualify as vaccination-related. There is no
evidence for this anywhere in the vaccination literature. But it allows them
to ignore a few unpleasant, and even potentially disastrous, outcomes, viz.:
“Four children who were previously normal and had no prior seizures developed some neurological or developmental abnormality following the index seizure. In only one was the index event a febrile seizure, and this occurred more than 30 days following immunization. The other 3 occurred after acute symptomatic seizures. An additional 11 children who were previously normal developed epilepsy. One of these children had an initial afebrile seizure in the 8-14 days following immunization; the initial seizures for the other 10 were all in the period 30 or more days after immunization.”

Or: “Two children were hospitalized with encephalopathy between their first DTP immunization and 36 months of age. The 2 children withencephalopathy both had their onset of illness more than 2 weeks following DPT immunization, and neither had permanent sequelae. These 2 children will not be considered further.”

Or, “There were six febrile seizures in the 0-3 days following immunization …

Other events in the 0- to 3-day interval following DTP immunization included
one afebrile seizure, zero symptomatic seizures,and six potential seizures,
with no evidence for an increased rate of occurrence compared with the control period of 30 or more days following DPT immunization.”

Amazingly, the authors think that seizures or other neurological events
occurring more than 30 days after a vaccination are unrelated to the
vaccination and part of the “background incidence.” Hence the period
commencing 30 days after vaccination is apparently used as a “control period,” allowing the authors to conclude that the incidence of afebrile seizures in the 3 days following vaccination was no greater than in the “control period.”

They do find, however, that the incidence of febrile seizures (generally
thought to be less serious than the afebrile ones) is 50% higher in the period
0-3 days after vaccination than in the period 30+ days following vaccination.

The inherent difficulty of making sense of this article is due in part to the
authors’ tendency to contradict themselves from one paragraph to the next. For instance, after stating that afebrile seizures are 50% more common in the
period 0-3 days post vaccination, they then say: “Indeed, there was no
significant increase in febrile, afebrile, or acute symptomatic seizures in
the early post-immunization period, compared with the control period of 30 or
more days following DTP immunization.”

In sum, this article eliminates 70% of the cases which initially presented,
without giving any justification for such elimination. The authors then excuse
the neurologic illnesses and disabilities which occurred on the ground that
they are part of a background incidence (whose existence and magnitude in an
unvaccinated population has never been demonstrated). And this article
appeared in the “peer-reviewed” Journal of the American Medical Association!

These kinds of articles bring the Public Health Service, the CDC, the FDA,
the “peer-reviewed” journals, and the rest of the medical-industrial-government complex into disrepute. Physicians can swallow this garbage if they want, since they make their living from it, but parents who expect at least elementary honesty from those who call themselves “scientists,” and whose children are being maimed and crippled by the very vaccines which are proclaimed innocuous by authors such as Griffin et al. are already taking steps to put this invalid out of its misery.

The relations between the public and the vaccine establishment are surely going to get a lot worse before they start getting any better.

Invalid OAuth access token.
Avatar Written by Harris L. Coulter PhD

We Humbly Recommend